Ik heb gelezen dat Zutphen een Citymarketeer heeft aangetrokken. Ik dacht even spontaan dat elke stad die wel zou hebben. In deze tijd moet je het toch hebben van het profileren van je stad online en offline nu er nog slechs 30-35 grote stadscentra overblijven?

Één platform, alle steden

Ik moest even slikken, toen ik las dat nog niet elke stad zijn eigen City marketing heeft ingericht. Een benauwd gevoel bekroop mij en ik dacht, hoeveel steden hebben dit nog meer niet? Moet die Citymarketeer niet overal snel komen? Want hoe maak je je eigen stad anders online, en bovendien niet onbelangrijk, vanuit één platform goed zichtbaar, met als doel grote groepen bezoekers van buiten de stad aan te trekken? Hoe maken we aan de consument en shopper zichtbaar dat een stad zoveel leuke kanten heeft?

Socialiseren is in

Consumenten willen graag gezien, aangesproken en geholpen worden. Online kopen is hot en handig, maar zeker niet altijd leuk. En, zoals wij Nederlanders zeggen, “gezellig”: We gaan er in het weekend, of op onze vrije dag, nog steeds massaal op uit. Wordt het een dagje naar het strand, lekker wandelen in het bos, of zoals we tot voor kort nog zeiden: “een dagje Ikea”. We voegen aan dit rijtje nu standaard “een dagje gezellig shoppen” toe. En waar gaan we dan een dagje shoppen en met wie? Met je beste vriend of met het hele gezin, in Leeuwarden of Maastricht? We gaan shoppen in die stad die voor een ieder wat biedt, maar hoe weten we nu wat een stad te bieden heeft?

De beleving en het avontuur

De meeste steden zijn online aanwezig via een City-marketing site en communiceren over allerlei activiteiten zoals concerten, city runs, exposities e.d, maar communiceren nauwelijks over hun stad als het gaat om shoppen, horeca en wellness. Wekelijks verplaatsen grote groepen mensen zich naar de stad om te shoppen. Vaak is dat de stad waar ze wonen. Het is leuk, en soms zelfs een avontuur, om een dagje naar een andere stad te gaan om onbekende straatjes te bezoeken, te ontdekken en leuke en bijzondere etalages te bekijken. Ikzelf heb bijvoorbeeld een zwak voor unieke en bijzondere winkeltjes en koop daar vrijwel altijd iets. Onderweg door zo’n stad wil ik dan genieten en socialiseren door lekker op een terras iets te nuttigen, mijn voeten in een vissenbad te dompelen en te lachen om de leuke dingen die ik zie. Ik wil genieten van het feest op straat en de specialiteiten en bijzonderheden die een stad en de mensen die er zijn ons te bieden hebben. Op weg terug naar huis moeten we spontaan kunnen zeggen “Wat hebben wij een leuke dag gehad”!

Waar kan ik dit vinden?

Hoe weet ik nu welke stad dit allemaal biedt? Hoe weet ik nu of de andere stad niet dezelfde winkels heeft als mijn stad. Waar is dat ene online platform die dit allemaal biedt? Waar is shoppen nog leuk?
Deze week zei mijn dochter spontaan tegen mij: “Mam ik heb nu Almere en Amsterdam wel een keer gezien. Kunnen we een keer naar Groningen”? Ik zeg Groningen? Hoezo helemaal naar Groningen? Dat ligt 150 km naar het noorden! Zegt dochterlief “dat lijkt mij gewoon een keer leuk mam. Een dagje uit, naar een andere stad, met andere winkeltjes om lekker te shoppen, te eten en eens andere dingen te zien en beleven”.

Shoppen is nog steeds leuk

Ze raakte precies de kern van mijn betoog. Ik viel van mijn stoel. Shoppen is dus nog steeds leuk! De consument van de toekomst vindt shoppen ook nog steeds leuk. Dat is een feit. “Maar is het dan ook leuk in Groningen”, zeg ik. Wat bieden ze ons daar dan? Wat is er te beleven? Wat voor winkels zijn daar? Zegt de kleine consument van de toekomst “dat kunnen we toch makkelijk online checken”! Ze had gelijk; Groningen heeft het perfect geregeld. Citymarketing is online, goed zichtbaar en ook het shoppen en de winkeliers zijn goed zichtbaar. Maar dat geldt zeker niet voor elke stad!

Consument of concurrent gedreven, Één platform

En…… waar is dat ene online platform dat voor heel Nederland, aan alle consumenten op een eenvoudige en herkenbare manier alle steden zichtbaar maakt? Ik kan het nog steeds niet vinden. Maak de City sites goed en op één platform zichtbaar en profileer naast alle culturele zaken ook het shopping aspect volwaardig online. Zo kan de consument vanuit een luie stoel de juiste keus kan maken voor het gezelligste dagje shoppen!