Als retailer in hart en nieren is het voor mij een grote stap om mijn brievenbus dicht te plakken en hardop te durven zeggen “NEE” ik wil geen gedrukte reclame meer! Toch heb ik het gedaan. Zo’n grote sticker op mijn brievenbus geplakt. Ik wil ervaren wat dat betekent. Ik wil ervaren wat de nieuwe generatie en onze toekomstige klanten beleven, als er geen of nog zeer weinig gedrukte reclame meer bestaat.

De papierbak

Elke week op zaterdag gaat mijn zoon met een grote doos, met daarin kilo’s papier, naar de papierbak bij ons op de hoek. Hij gooit daar, met zeer geïrriteerde blik, al dat onzinnig door onze brievenbus geduwde papier weg. “Waar is dat nu voor nodig al die reclame”? Die lezen wij toch helemaal niet. Wij zoeken alles zelf wel op, online, op het net.

De ervaring

Al enige tijd zit de Nee-sticker op mijn brievenbus. In het begin was het wel wennen zonder reclame. Geen pakken papier meer horen vallen op je deurmat, als je op zondagochtend nog in je bed ligt. Aan de plof op de mat kun je al afleiden hoe dik het pak papier moet zijn. De plof mis ik niet, de gedrukte huis aan huis reclame folders gek genoeg ook nog niet.
Als consument mis ik alleen de aanbiedingen van mijn favoriete supermarkt. Ik kan de aanbiedingen uiteraard ook wel in de fysieke winkel vinden, als ik er (bijna dagelijks) naar toe ga, maar mijn nieuwsgierigheid vooraf heeft hierin de overhand. Ik heb blijkbaar nog een doel. Dat doel is “prijsgericht kopen”. Het bijzondere is dat, nu ik geen papieren folders meer ontvang, ik merk dat mijn gedrag is veranderd. Ik ga bewust naar het web op zoek naar dezelfde aanbiedingen, waardoor ik nog steeds prijsgericht kan kopen.
Alle andere aanbieders van gedrukte huis aan huis reclame heb ik nog niet gemist. Alles wat ik nodig heb, vind en koop ik toch wel. Ik kijk regelmatig op sites van aanbieders, als ik denk iets nodig te hebben. Ik struin het web af naar goede aanbieders van die specifieke producten en koop vervolgens het meeste online. Regelmatig, zo eens per week als ik naar de stad ga voor een kop koffie en een ontbijtje samen met mijn kinderen, doe ik tussen het bioscoop bezoek en de nagelstudio door, nog mijn aankopen in fysieke winkels. De aankopen die ik dan doe zijn alleen de producten waarvan ik weet waar en bij wie die te koop zijn, of omdat deze online niet verkrijgbaar zijn.

Tijdsbesef

TNS Nipo media onderzoek toont aan dat huis aan huis bladen op dit moment nog steeds worden gewaardeerd en nog hetzelfde worden beleefd als een aantal jaar geleden. De ergernis t.a.v. huis aan huis reclame is niet toegenomen maar vertoont wel stijgende trend. Ook al zijn we veel online, de babyboomers en zelfs de generatie daarna leest dus nog steeds veel ongeadresseerde huis aan huis reclame. Toch is het tijd dat retailers gaan beseffen dat de nieuwe aankomende generatie geen, of nog nauwelijks reclame folders leest. Ik geloof heilig dat onze kinderen dat na 2020 niet meer doen! Die zoeken op het web en kopen waar ze willen, 24/7. De nieuwe generatie heeft die pakken papier niet meer nodig. De nieuwe generatie is niet meer met papier te verleiden!

Ik plak mijn brievenbus dicht!

Mijn gedrag is in ieder geval veranderd. Ik heb mezelf anders georiënteerd. Ik heb de beleving van de nieuwe generatie ervaren. Mijn “NEE” sticker blijft op de brievenbus zitten. De plof op mijn deurmat is geschiedenis en mijn portemonnee is nog steeds even leeg!
Ik schaam me als er pakker papier door mijn bus vallen! Wat een waste!